CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

dream girl...

dream girl...
cerita kehidupan realiti dan fantasi

Wednesday, April 27, 2011

Kebahagian Bukan Milikku (Part 1)

"Mama.... good morning mama," laungku sambil tersengih.
"Morning pe dah nak masuk tengah hari ni.. tu nasi lemak pagi tadi bawah tudung saji. Cucur badak pun ada, aril beli kat kedai maksu tadi," membebel mama..
"Ala ma ni.. baru pukul 11 pagi. Kat kolej kan ma, malam isya study, nak subuh baru tidur.. dah terbiasa ma," mengomel aku pada mama.
"Ye.. mama tahu.. isya baru lepas exam.. jadi burung hantu kan. Macam mana la exam?" soal mama.
"Exam? Boleh2 la mama.. tengok la result nanti macam mana. Mama doakan tau result isya elok," pintaku.
"Mama selalu doakan anak-anak mama berjaya. Dah, sarapan dulu. Nanti nak makan tengahari pulak," arah mama.

Cahaya lampu kereta terang terpancar ke sliding door rumahku. Mama menyelak langsir untuk melihat siapa tetamu yang datang. Rupanya ayah. Mama memberitahu, sudah dua minggu ayah tidak pulang. Aku keluar menyambut ayah.
"Isya.. bila balik?" tanya ayah.
Semalam ayah.. jawabku sambil mencium tangannya. Diikuti dengan adik-adikku yang mengikut perbuatanku.
Usai makan malam, aku dan adik-adikku masuk ke bilik untuk berborak panjang. Tinggallah mama menemani ayah menonton televisyen.

Mama...mama...
"Ayah mana mama?" tanyaku.
"Dah balik lepas subuh tadi," balas mamaku.
"La.. awalnya ma. Tak sempat nak borak apa-apa pun semalam," aku mengadu.
"Biasalah tu. Bini mudanya call. Bukan bagi ayah duduk lama-lama kat sini," kata mama.
Aku dapat merasa betapa kecewanya mama. Walaupun mama kata dah lali, dah tak kesah, tapi aku dapat memahami perasaan mama..
Sabarlah mama...

0 comments: